به گزارش ایکنا از قم، امام رضا(ع) تا سالیان متمادی یعنی حدود چهل و هفت سالگی، فرزندی نداشتند و به همین دلیل عدهای در امامت آن حضرت تشکیک کردند. حتی پس از ولادت امام جواد (ع) سعی داشت، اینگونه القا کنند که این مولود فرزند امام رضا (ع) نیست. برای این منظور قیافهشناسی را حاضر کردند تا این مطلب را اثبات کنند؛ با اثبات حقانیت این موضوع، برخی که در امامت حضرت رضا (ع) دچار شبهه شده بودند، بازگشتند ولی برخی نیز بر عناد خود اصرار ورزیدند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شاید به خاطر اثبات امامت امام رضا (ع) بود که آن حضرت، فرزندشان امام جواد را با برکتترین مولود خواندند. در متون روایی شیعی از حضرت جواد (ع)، به عنوان مولودی پرخیر و برکت یاد میشود. چنانکه ابو یحیای صنعانی میگوید: روزی در محضر امام رضا (ع)، فرزندش ابو جعفر را که خردسال بود، آوردند. امام فرمود: «این مولودی است که برای شیعیان ما، با برکت تر از او زاده نشده است.» گویا امام، به مناسبتهای مختلف، از فرزند ارجمند خود با این عنوان یاد میکرده و این موضوع در میان شیعیان و یاران امام رضا (ع) معروف بوده است، به گواه اینکه دو تن از شیعیان بنام «ابن اسباط» و «عبّاد بن اسماعیل» میگویند: در محضر امام رضا (ع) بودیم که ابو جعفر را آوردند، عرض کردیم: این همان مولود پرخیر و برکت است؟ حضرت فرمود: «آری، این همان مولودی است که در اسلام با برکتتر از او زاده نشده است.» لذا بررسی موضوع و ملاحظه شواهد و قرائن، نشان میدهد مقصود از این احادیث این است که تولد حضرت جواد (ع) در شرایطی صورت گرفت که خیر و برکت خاصّی برای شیعیان به ارمغان آورد، بدین معنا که عصر امام رضا (ع) عصر ویژهای بوده و حضرت در تعیین جانشین خود و معرفی امام بعدی، با مشکلاتی روبرو بودهاند که در عصر امامان قبلی، بی سابقه بوده است. یکی دیگر از مسائل دوران امام جواد (ع) بحث امامت ایشان در دوران
کودکی بود. جوادالائمه (ع) در هشت سالگی به امامت رسید و این مسئله برای برخی شبهه ایجاد کرده بود که چطور ممکن است پسری ۸ ساله به مقام امامت برسد؟.آیت الله جوادی آملی در مورد این موضوع میگوید: وقتی وجود مبارک امام جواد (ع) در دوران کودکی به مقام شامخ امامت رسید به او عرض کردند که مگر کودک به مقام شامخی میرسد مثل نبوت یا امامت؟ فرمود: وَ آتَیناهُ الْحُکْمَ صَبِیاً که در قرآن میخوانید این سند آن است که اگر کسی از علم لدنی برخوردار باشد ذات اقدس
الهی چنین سمتی را به او عطا میکند. بعد وقتی وارد فضای جامعه شدند مهمترین کارشان تفسیر قرآن و نشر معارف قرآن و اهل بیت بود.
تلاش برای مخدوش کردن سلسله امامت حجتالاسلام والمسلمین سید علیاکبر حسینی، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن در همین زمینه در گفتوگو با ایکنا، ضمن تسلیت به مناسبت شهات امام جواد(ع)، اظهار کرد: امام جواد(ع) اولین امامی است که در کودکی و سن هفت سالگی به امامت میرسد که این اجماع است و تردیدی در آن نیست اما کمتر به این مهم پرداخته شده است. وی ادامه داد: بعد از امام جواد(ع)، امام حسن عسگری نیز در سن کودکی به امامت رسیدند، همچنین یحیی بن زکریا و عیس بن مریم نیز در کودکی پیامبریشان به اثبات رسید؛ که این اتفاقات قابل تأمل و بررسی است. عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با اشاره به اینکه امام رضا(ع) تا سن 47 سالگی فرزندی نداشتند اضافه کرد: این پرسش برای دوستان امام مطرح بود که چرا فرزند ندارند چه برسد به دشمنان و گروههای انحرافی که به دنبال مخدوش کردن سلسله امامت و زیر سوال بردن جریان متقابل با نظام سیاسی حاکم و ظالم بودند.
تولد امام جواد(ع) و تداوم سلسله امامت وی افزود: در واقع این نداشتن فرزند برای امام رضا(ع) باعث شده بود تا اصل امامت نیز زیر سوال برود چون طبق روایات نبوی اسامی امامها از حضرت علی(ع) تا امام زمان(عج) آمده و این نداشتن فرزند برای امام رضا(ع)، مبانی عصمت را دچار تردید تاریخی میکرد. حسینی گفت: در روایات آمده هنگامی که یاران و اصحاب حضرت از این مهم سوال میکردند، امام رضا(ع) پاسخ میدادند که خداوند به من فرزندی عطا میکند که مولودی بابرکتتر و پر خیرتر از او کسی نیست و امام بعد از من است. وی با اشاره به اینکه امامت را باید فراتر از یک قصه تاریخی ببینیم و به این درک برسیم اگر ائمه نبودند هدایت و تربیت جهان مختل و پیام انبیاء ابتر میشد، ابراز کرد: برخی از مقولههای تاریخی هستند که اگر آنها را بعنوان گزاره تاریخی و مانند بقیه رخدادهای تاریخی ببینیم، توجیه و فهم درستی از آن پیدا نمیکنیم. این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: امامت یک داستان تاریخی نیست و چون زندگی ما با مسائل معنوی درگیر نیست و عطش و نیاز به معرفتهای آسمانی و الهی در جامعه و درون ما شدید نیست از کنار این مسائل میگذریم و معمولا یا تعبدی میپذیریم یا اینکه مدام با تردیدها درگیر هستیم.
تولد امام جواد(ع) و اثبات منظومه الهی این استاد حوزه بیان کرد: این در حالی است که باید بدانیم خداوند عالم کار و هدفی جز این نداشته که عالم را خلق کند و گل سرسبد مخلوقاتش را انبیاء و امامان قرار دهد تا انسانها را به نهایت کمال برساند و در این راه تمام ابزارهای ممکن را برای تثبیت جایگاه امامان در منظومه و تربیت الهی پیشبینی کرده است، امام جواد(ع) در شرایطی متولد شد و در سنی به امامت رسید تا اثباتی بر این منظومه الهی باشد. عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با اشاره به اینکه حضرت عیسی(ع) نیز در کودکی و بدون پدر متولد شده تا اعجاز و الهی بودن در نهایت ممکن به منصه ظهور گذاشته شود و به مردم آسمانی بودن این پیامبر القا شود، گفت: عدهای بعد از امام رضا(ع) گفتند تا زمانی که امام بالغ شود باید چه کنیم که در منزل یکی از اصحاب امام رضا(ع) یونس بن عبدالرحمان میگوید در امام بودن ایشان تردید نداریم اما تا بلوغ ایشان چه کنیم که اباصلت هروی او را توبیخ کرده و میگوید اگر امام برگزیده خدا باشد میتواند طفل شیرخوار هم باشد و در حد بالاترین علم و دانش است .
علم لدنی امام وی بیان کرد: امام جواد(ع) از همان کودکی در مناظرات علمی شرکت کرده و سراسر علم و دانش الهی بودند طوری که علم ایشان انعکاس جهانی پیدا کرد و حتی با علم امام خطورات ذهنی افراد را دریافت و پاسخ میداد و به پیامبری حضرت عیسی و یحیی اشاره میکردند. این مبلغ دینی یادآورشد: خدواند منظومه هدایت آسمانی را به صورت ویژه و با اعجاز در بالاترین سطح ممکن قرار داد و امام جواد(ع) را در کودکی به بالاترین سطح دانش و علم و مقام قرار داد تا به این مهم برسیم خداوند بنایش بر این است تا از تمام امکانات و ابزارهای لازم استفاده کند که انسانها به باور الهی بودن و معنوی بودن امامت و نبوت برسند. انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: قرآن
ایکنا
قم
امام جواد
امام رضا
حسینی
کودکی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا
منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۶۱۸۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امامت سیاسی دلیل نفرت دشمنان اهل بیت (ع) بود
به گزارش خبرگزاری مهر، آیتالله سید احمد علمالهدی در آئین عزای سالروز شهادت امام صادق (ع) که با حضور انبوه زائران، مجاوران و اقامهکنندگان اجتماع صادقیون مشهد در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: ارزشمندترین سوگواره امام صادق (ع)، همین محفل و مجلسی است که شما در آن هستید. همین که روی فرش علیابن موسیالرضا (ع) برق اشک خود را به ساحت قدسی نوه مکرم آن ولی خدا نشان میدهید تا عزادار امامی باشید که حرم ندارد و امروز بهجز تعداد مختصری از شیعیان، هیچکس در جوار مرقد مطهرش اقامه عزا نمیکند.
ضرورت واکاوی ابعاد مظلومیت ائمه اطهار (ع)
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت شناخت دلایل مظلومیت امام صادق (ع) خاطرنشان کرد: شهرت اصلی امام صادق (ع) در میان ائمه اطهار (ع) به علم، دانش و تربیت اصحاب و شاگردان است اما آنچه باید در روز شهادت ایشان بیش از پیش موردتوجه قرار بگیرد، مظلومیت این امام همام و فلسفه مظلومیت ایشان است. باید بدانیم دلیل مظلومیت امام صادق (ع) چه بود و اساساً چرا حضرت تا این اندازه با برخورد قهری، سلبی و جنایتکارانه حاکمیت وقت روبرو میشد.
وی ادامه داد: از وجود اقدس امام صادق (ع) نقل شده که فرمود «مَن لَم یَعرِف سو ما اتی عَلَینا مَن ظَلَمنا وَ ذهاب حَقنا وَ ما رَکبنا بِه فَهُوَ شَریک مَن اَتی اِلَینا فیما وَ لینابه» یعنی هرکس برای درک ظلمی که بر ما رفت، تلاش نکند و بر آن نکوشد، شریک همان ظالمی است که در مقابل ما عمل کرده است. این حدیث راوی اهمیت این شناخت است.
امامت سیاسی، دلیل ظلم به امام صادق (ع)
علم الهدی تصریح کرد: همه باید بدانند که این ظلم بهطور انحصاری بر امام صادق (ع) روا داشته میشد و سایر علمای بلاد اسلامی نه تنها مورد ظلم نبودند بلکه از طرف حاکمیت منصور دوانیقی ملعون حمایت میشدند. این ظلم هم محدود به خوراندن زهر و شهادت حضرت نیست بلکه مربوط به تلاش مستمر و مداوم بنیعباس برای سرکوب و تحقیر جریان تشیع است که در طول سالیان دراز دنبال شد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تأکید کرد: نه تعلیم دین، نه تربیت شاگرد و نه آموزش علوم طبیعه هیچکدام علت اصلی مظلومیت حضرت نیست. امام صادق (ع) فقط یک عالم نبود که عدهای دورشان را بگیرند و فقط علوم دین فرابگیرند. امام صادق (ع) در مقام حجت بالغه الهی ادعای امامت داشت و این ادعا از نظر دستگاه حاکم به عنوان یک آفت قطعی در برابر استمرار قدرت و حکومت آنها به شمار میرفت. اگر امام صادق (ع) در امور سیاسی مداخله نمیکرد و در برابر حکومت عباسیان ادعایی نداشت، مسلماً این ظلم و ستم در حق حضرت روا داشته نمیشد.
وی با بیان اینکه امامت سیاسی، تکلیف ذاتی ائمه اطهار (ع) بوده است، گفت: برادران عزیز، خواهران گرامی، امام فقط شاگرد پرور و عالم نیست. اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است. عمده وظیفه امام به این است که در پیشامد شرایط و موقعیتها، یک نظام حاکمیتی تشکیل بدهد و به موازات امامت مرامی، امامت سیاسی جامعه را هم به دست بگیرد.
قساوت، ذات دشمنان دین است
علم الهدی بیان کرد: سرچشمه همه مظالمی که در حق اهل بیت (ع) روا داشته شد، همین امامت سیاسی بود. بهخاطر همین موضوع بود که علیابن ابیطالب (ع) را در محراب، حسین ابنعلی (ع) را در گودی قتلگاه و سایر امامان معصوم را هرکدام در یک مقام به شهادت رساندند و در طول حیات بابرکتشان نیز انواع و اقسام جنایتها را درحق آنها و پیروانشان انجام دادند. امامت سیاسی دشمن دارد. دشمنی که یک زمان حتی در مسجد شمشیر بر فرق ولی خدا میزند، یک زمان با اسب بر پیکر امام شهید میتازد و یک زمان نیز همچون منصور دوانیقی ملعون، امام صادق (ع) را با دست بسته و لباس خانه در خیابان پشت اسب میکشاند. این قساوت دشمن خداست و امروز هم دشمنان دین اینچنین هستند.
کد خبر 6096291